📧Mailen, mailen mailen, hur ska man ta sig an alla sina mail?
Ska man läsa mailen inplanerat cirka två gånger om dagen, ska man läsa dem direkt när aviseringen om ett nytt mail dyker upp på skärmen eller ska man läsa dem när man får feeling? Frågan är, finns det ett optimalt sätt som passar alla?
🧑🏽🔬En studie gjord av Microsoft Research 2016 hade förhoppningen om att när vi läser mail i klungor istället för regelbundet under dagen skulle det vara mindre stressande, men inget sådan fynd gjordes. Studien följde 40 personer under 12 arbetsdagar i deras riktiga arbetssituationer.
Det man däremot fann i studien var att:
💡Desto längre tid som spenderades på mail, desto lägre var den upplevda produktivitet och desto högre var den uppmätta stressen. 😢
Reflektionerna vi på Effektiv Nu gör är att det inte verkar finnas ett optimalt sätt att läsa mailen på utan det handlar om att vara medveten om att mailen har en förmåga att få oss att fastna längre än vad vi från början hade tänkt. Det är enkelt att falla för vår nyfikenhet som ger oss belönande dopaminkickar och därför kan mailen bli en enorm tid- och energitjuv under en arbetsdag.
Under våra utbildningar lär vi därför ut att man ska ha en plan, en strategi för att hantera sina mail. Detta gör att man blir mer medveten om sin tid i inkorgen och gör den mer effektfull och värdeskapande!
Hur läser du din mail? Har du en strategi? 🫷
💡Tips
Vill du få fler tips om effektiv mailhantering? Spana då in vår utbildning Arbeta Smartare eller kontakta oss så berättar vi gärna mer!