Vikten av psykologisk trygghet!

🌟Trygghet på jobbet är vägen till lönsamhet, glädje och engagemang.

  1. Medarbetare blir bättre på sitt arbete 📈
    När man känner trygghet på arbetet blir det inte bara trevligare fikastunder – du som medarbetare blir också bättre på ditt arbete, mer engagerad, lyckligare och i slutändan gör det företaget mer lönsamt.

  2. Positiva effekter uppstår när människor känner tillit 🫱🏼‍🫲🏻
    Flera studier, både inom arbetslivet och på samhällsnivå, har tydligt visat de positiva effekter som uppstår när människor känner tillit och trygghet med sina medmänniskor. Effekter som alltså gynnar inte bara individen, utan även omgivningen.

  3. De anställda rapporterade 74 % lägre stress 📉
    Begreppet psykologisk trygghet och studierna av Googles framgångsrika digitala team har nog ingen missat. Nationalekonomen och neurologen Paul Zak och hans forskarteam fann att produktiviteten är högre i organisationer där medarbetare upplever tillit – men de såg också att de anställda rapporterade 74 % lägre stress.

💡Hur jobbar ni med att skapa tillit och trygghet – i den närmaste arbetsgruppen eller i organisationen som helhet?

Ett varmt tips från oss är att läsa Louise Bringselius bok Tillitsprincipen, för mer vägledande fakta och konkreta råd! 📖

💡Vill ni lära er arbeta smartare och mer hållbart med era digitala verktyg?
Kontakta oss så berättar vi gärna mer om våra utbildningar och hur vi kan hjälpa er!

Du kanske också är intresserad av

Vad är den optimala strategin för hur ofta du ska läsa dina mail?

📧Mailen, mailen mailen, hur ska man ta sig an alla sina mail? Ska man läsa mailen inplanerat cirka två gånger...

Minska antal arbetstimmar utan att öka stressen

Fyradagarsveckan, är den möjlig att få till? Är det möjligt att bibehålla produktiviteten och samtidigt minska arbetstimmarna utan att öka...

Arbetsväxling – ett skydd för hjärnan i den digitala arbetsmiljön

Att arbetsväxla handlar om att variera arbetsuppgifter för att minska skador från repetitiva rörelser – det är inte bara viktigt...