Genom att vara medveten om hur små avbrott påverkar oss kan vi bättre skydda vårt fokus och arbeta mer effektivt🧠💡
- Var tionde minut
Studier visar att många tjänstemän upplever externa avbrott ungefär var tionde minut och varje avbrott varar i genomsnitt i minst 2 minuter.
😏Kanske tänker du: ”Äsch, det är väll ingen fara?” - Vad säger forskningen?
Forskning från Gloria Marks visar att när vi blir avbrutna har vi en tendens att inte omedelbart återgå till det vi höll på med. Istället börjar vi ofta göra 2-3 andra saker, och det kan ta upp till 25 minuter innan vi återfår fokus på den ursprungliga uppgiften. - Allt annat än litet
Plötsligt lockar post-it lappen på skrivbordet, vi börjar svara på mejl eller bockar av något annat på att-göra-listan. Ett ”litet avbrott” visar sig ofta vara allt annat än litet och leder till multitasking som ytterligare försvårar koncentrationen. - Minska risken för att tappa fokus under längre perioder genom att:
💻Minska distraktioner: Ha färre flikar öppna i webbläsaren för att undvika att oavsiktligt fastna i något annat.
✉️Stäng läsfönstret i inkorgen: På så sätt undviker du att börja läsa mejl som inte är prioriterade just nu.
🤚🏼Våga säga nej: Svara att ”Just nu kan jag inte, men kom gärna tillbaka om 20 minuter”. Ofta löser sig problemet på andra sätt under den tiden. - Genom att vara medveten om hur små avbrott påverkar oss kan vi bättre skydda vårt fokus och arbeta mer effektivt.
Vad gör du under en arbetsdag för att kunna hålla fokus? 😉
💡Tips
Vill du få fler tips som kan hjälpa dig arbeta smartare och frigöra tid? Då vill vi tipsa om vår utbildning Arbeta Smartare som finns både för dig som enskild deltagare och för er som företag.