Att arbetsväxla handlar om att variera arbetsuppgifter för att minska skador från repetitiva rörelser – det är inte bara viktigt för att undvika fysiska skador, utan även vår hjärnan gynnas av att under arbetsdagen variera mellan olika typer av arbetsuppgifter.
Arbetsmiljöverket har under flera årtionden varit duktiga på att försöka minska arbetsskadorna i den fysiska arbetsmiljön och begreppet arbetsväxla eller rotera uppgifter är något som inom industri och i den fysiska kontorsmiljön är en självklarhet.🪑
🤔👩🏽💻Men hur fungerar det för oss tjänstemän? Som spenderar våra arbetsdagar ca 8 timmar framför datorn, i en digital miljö? Kan vi också arbetsväxla? Svaret är ett rungande ja – och det är något vi bör göra!
Det finns ett stort värde att fundera på hur du planerar dina dagar utifrån arbetsväxling, försöka ha i åtanke att:
📆1. Planera ”randiga dagar” i kalendern
Varva avancerade, mentalt krävande uppgifter med enklare rutinuppgifter. Det hjälper hjärnan att återhämta sig mellan intensiva arbetsmoment.
🔙2. Undvik ”back to back möten” utan pauser
Ställ in automatisk förkortning av dina mötestider för att skapa 5–10 minuters paus mellan möten. Det ger både dig och dina kollegor tid att återhämta er.
🪑🏢3. Byt arbetsplats under dagen
För uppgifter som kräver extra fokus, välj en plats med så få distraktioner som möjligt. Variation kan också stimulera din kreativitet.
4. Arbeta med en uppgift i taget
Multitasking kan skapa ineffektivitet och onödig stress. Uppgiften blir sämre utförd, det tar längre tid och många upplever en ökad upplevd negativ stress när vi hoppar mellan uppgifter hela tiden.
💻5. Lär dig dina digitala verktyg
Utforska funktioner och smarta genvägar som kan hjälpa dig frigöra tid och öka din kontroll i din digitala arbetsmiljö. Precis som en snickare känner sina verktyg, kan du lära känna dina!
Oavsett om du jobbar fysiskt eller digitalt – arbetsväxla för att ge din kropp och din hjärna bra förutsättningar att orka!
💡Visst du att arbetsmiljöverket just nu genomför ett 3 årigt EU-Projekt ”Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv” där avsikten är att ta reda på om arbetsgivare har inkluderat den digitala arbetsmiljön i sitt systematiska arbetsmiljöarbete.
💡Tips
Vill du få fler tips som kan hjälpa dig arbeta smartare och frigöra tid? Spana då in vår utbildning Arbeta Smartare eller kontakta oss så berättar vi gärna mer!