Är vår impulskontroll lika bra den första och sista timmen för arbetsdagen?

Är du lika fokuserad och bra på att stå emot distraktioner den sista timmen på dagen som den första? 😖

Många studier som handlar om vår förmåga till impulskontroll görs under relativt kort tid, ca en timme. Vi vill därför lyfta en längre studie på området som mer efterliknar hur en arbetsdag faktiskt ser ut.

Ett gäng forskare ville se vad som händer med vår impulskontroll över en sex timmars period. Deltagarna fick vid ena tillfället arbeta med lätta uppgifter under sex timmar och vid andra tillfället svårare uppgifter.

Uppgiften var att återberätta siffror i en viss följd och under testet fick de frågor om att ta emot en direkt mindre ekonomisk belöning eller ta en större belöning, men som skulle ges vid senare tillfälle. 💰

När deltagarna utförde de svårare uppgifterna började de desto längre tiden gick att välja fler av de mindre och direkta belöningarna. Istället för att vänta in den större belöningen som skulle ges vid ett senare tillfälle.

Däremot när deltagarna utförde de enklare uppgifterna såg man inte samma impulsiva beteende. De verkade kunna motstå impulsen att gå för den mindre och direkta belöningen.

Slutsatsen forskarna gjorde var att om vi arbetare med kognitivt svårare uppgifter under längre tid kommer vi ha svårare med impulskontrollen. Som att exempelvis stå emot stimuli (distraktioner) och lättare börja med multitasking. Beteenden vi vet varken gynnar produktivitet, prestation eller hälsa på arbetet.

Initiativ för att stå mot exempelvis distraktioner i arbetet är något som vi på Effektiv Nu kallar för minimera avbrott och det kan handla om att proaktivt:

🔔Stänga av aviseringar från Outlook och Teams
☑️Arbeta utifrån en strukturerad och prioriterad uppgiftslista

Lärdomen från studien som vi ser: Det är speciellt dina sista timmar på dagen som gynnas mest av att du tagit kontroll över dina aviseringar och struktur!

Känner du igen dig? 😊Kan du fokusera och stå emot distraktioner lika bra i början och i slutet av arbetsdagen?

💡Tips
Vill du ha fler tips om hur du kan minimera avbrott för att öka produktivitet, frigöra tid, minska stress och får en bättre balans i livet? Spana in vår utbildning Arbeta Smartare!

Du kanske också är intresserad av

Bli en tidsmästare! 🕒

Är du en ledare som kämpar mot klockan? Tidsbrist är en tuff utmaning, men oroa dig inte, du kan bli...

Tre tips för att få dina viktiga men ej brådskande arbetsuppgifter gjorda

Varför skjuter jag på mina viktiga arbetsuppgifter som inte är brådskande? 🫢 Hur kommer det sig att vi ibland fastnar...

Hur växlar du mellan arbetsuppgifter under dagen?

📅Under steg tre i vår arbetsmetodik pratar vi om hållbar planering och en del i det är hur vi använder...