
😬Men då, nu hann vi inte med alla punkter som vi hade på agendan igen… Är det en mening som har sagts av dig eller dina kollegor?
Det är lätt att överskatta hur mycket vi faktiskt hinner med under ett möte. Ofta fyller vi agendan med fler punkter än vad som är realistiskt, vilket leder till att vi avslutar mötet besvikna – och kanske till och med behöver boka ett nytt.
Våra rekommendationer är att:
◾🕰️Tidsätt agendapunkterna – Genom att ange hur lång tid varje punkt förväntas ta får ni en bättre överblick över vad som är rimligt att hinna med.
◾🙋🏼Mötesledaren har ansvar för att ha koll på tiden – Om en punkt drar ut på tiden är det okej att säga ”Om vi fortsätter denna diskussion behöver vi stryka punkt X – hur vill ni göra?”.
💡Hur gör du och ditt team? Tidsätter ni era agendapunkter vid gemensamma möten?
💡Tips
Vill du skapa en mer hållbar och effektiv möteskultur på din arbetsplats? Spana då in vår utbildning Effektiva Möten där du och dina kollegor tillsammans skapar en hälsosam och givande möteskultur.