Digitala hygienfaktorer

Framtidens hygien Ă€r digital 🙏

Ja, sĂ„ menar vĂ„r fantastiska Effektivitetskonsult Emelie Backlund som hĂ€r delar med sig av nĂ„gra kloka tankar:

Pandemin fick oss börja tvÀtta hÀnderna som aldrig förr. Vi ville proaktivt minska risken för att bli sjuka. Det krÀvdes stora insatser pÄ samhÀllsnivÄ men att tvÀtta hÀnderna var en enkel handling som kunde göra skillnad, en hygienfaktor!

Den pĂ„gĂ„ende ”epidemin” i vĂ„rt arbetsliv, att alldeles för mĂ„nga blir ”utbrĂ€nda” har faktiskt sina likheter. Den krĂ€ver ocksĂ„ stora samhĂ€llsinsatser och Ă€ven hĂ€r finns det enkla handlingar som kan göra skillnad, som proaktivt kan minska risk för sjukdom/ohĂ€lsa.

LĂ„t oss kalla det digitala hygienfaktorer (begrepp inspirerat av Neuroforskaren Sissela Nutley) och det kan bland annat handla om att:

 STÄNGA AV AVISERINGAR 🧠
– Ta kontroll över ditt fokus och minimera dina avbrott. Vi mĂ„ste lĂ„ta hjĂ€rnan fĂ„ arbeta med en sak i taget!!

Hur gör man?đŸ‘©â€đŸ’»
– Teams: GĂ„ till de tre prickar lĂ€ngst upp till högerâžĄïžInstĂ€llningar âžĄïžAviseringar.
– Outlook: GĂ„ till Arkiv lĂ€ngst upp i vĂ€nstra hörnet âžĄïžAlternativâžĄïžE-post

SÄ effektivitet handlar inte om att fylla varje enskild minut som gÄr att fylla. LÄngsiktigt kommer du fÄ mer gjort med bÀttre kvalité om du har balans och utrymme i ditt schema!

Lycka till!

Du kanske ocksÄ Àr intresserad av

”Inget kvar att lĂ€sa”

Är det hĂ€r en vy som du inte visste fanns? Efter vĂ„r utbildning Arbeta Smartare Ă€r det flera av vĂ„ra...
30 Aug, 2023 | Arbeta smartare, Outlook

Hur pÄverkar det digitala arbetssÀttet vÄr arbetsmiljö?

Har du fÄtt en utbildning i hur du ska arbeta för att inte slita ut din hjÀrna? En stor majoritet...

Är vĂ„r impulskontroll lika bra den första och sista timmen för arbetsdagen?

Är du lika fokuserad och bra pĂ„ att stĂ„ emot distraktioner den sista timmen pĂ„ dagen som den första? 😖...