”Att få ett
arbetssätt som
faktiskt funkar!”
Använd rätt verktyg för att bli effektiv
Mikael Victor är ekonomichef på HRF, Hotell- och restaurangfacket. Han har en bred roll och ansvar för allt som har med ekonomi och Facility Management, kontorsservice, reception och städning att göra. I en intervju berättar han om den utbildning som han gick med Effektiv Nu.
Mikael blev tipsad och inspirerad av sin chefskollega Marie Blomberg som hade gått utbildningen i Personlig Effektivitet. Han blev nyfiken på arbetssättet och kontaktade Fatih på Effektiv Nu för att boka in en individuell utbildning som var skräddarsydd för hans behov. Mikael gick utbildningen för ca ett år sedan och har haft kortare återträffar med kursledaren One2One.
Vilka var era utmaningar innan ni gick utbildningen?
-För min del handlade det framför allt om att jag har en oerhörd ström in på mejl och möten, berättar Mikael. Det blev en utmaning att ha kontroll på alla ärenden och frågeställningar som dundrar in. En annan utmaning var att få en bra överblick i kalendern och få bättre kontroll över sin tid.
Hur upplevde ni utbildningen?
-Väldigt bra! Jag är supernöjd! Upplägget var bra då det var individuellt och skräddarsytt utifrån mina behov. En annan fördel var att vi kunde sitta på plats hos mig, i min vardagliga arbetsmiljö. Att det blev så personlig, var mycket värdefullt för mig. Jag fick en bra kontakt med utbildningsledaren, vilket ingav förtroende och ökade inlärningslusten. Fatih var otroligt tålmodig, pedagogisk och engagerad! Han är lätt att tycka om.
-Under utbildningen fick jag väldigt många aha-upplevelser på hur man kan nyttja verktyget mer optimalt. Jag kände mig digital men jag fick ändå mycket ut av utbildningen, mer än vad jag trodde. Utbildningen som helhet lyfte mig från där jag var och det är ju precis det som man önskar efter att ha gått en utbildning. Att få ett arbetssätt som faktiskt funkar! Alla borde få den här utbildningen som en grund och start när de ska ut i arbetslivet.
Vilka effekter har ni sett?
-Det som har gjort mest skillnad är att lära sig Outlook och uppgiftsverktyget taskmanager. Innan tyckte jag att den bara var konstig men nu använder jag den varje dag. För min del har det gjort att jag inte tappar några frågor längre. Jag har koll på det som behöver göras och har det inplanerat i min uppgiftslista, vilket gör att jag också har allt på samma ställe. När det blir ett stort inflöde av mejl och arbetsuppgifter, kan jag numera luta mig tillbaka på metoden och får ganska snabbt en bra överblick. Jag har generellt blivit bättre på att tidsätta mina uppgifter och att allokera dem till olika tidpunkter, d.v.s. sprida ut uppgifterna över arbetsveckorna och få en bättre fördelning av min tid.
-En annan stor behållning var att lära sig att se på sin kalender på ett lite mer strukturerat sätt och att se sig själv som en resurs när man planerar sina dagar.
-Förutom det har det varit mycket givande och nyttigt för mig att lära mig mer om OneNote, den digitala anteckningsboken. Den har många väldigt bra funktioner inbyggda, som gör den mycket användarvänlig. Jag använder den både mitt individuella arbete men också i teamarbeten och i samarbete med mina kollegor. Vi har börjat använda OneNote som en samarbetsplattform mer internt efter utbildningen och det har underlättat vårt gemensamma arbete.
Hur går ni vidare efter utbildningen?
-Nu vill jag lära mig ännu mer, eftersom utbildningen har skapat ett sug efter det. Jag försöker få de av mina kollegor som jag märker behöver det, att använda sig av arbetssättet också.
På frågan om Mikael skulle rekommendera Effektiv Nu´s utbildning till andra företag, så svarar han:
-Absolut, det har jag faktiskt redan gjort! Jag är ju mer benägen att rekommendera den varianten som jag har gått så klart, eftersom jag inte vet hur utbildningen ter sig i grupp. Men generellt kan jag säga att alla skulle behöva gå som i sitt arbete har ett stort mejlflöde och många dokument att hantera.