Hem

Strukturera din dag och minimera avbrott

Vi lever i ett informationssamhälle och våra tekniska verktyg gör det möjligt för oss att vara tillgängliga dygnet runt och få ständig input, om vi så önskar. Tekniken är en del av våra liv och vi varken kan eller vill (i de flesta fall) stoppa utvecklingen. För att de negativa konsekvenserna inte ska överskrida de positiva, måste vi hitta ett sätt att hantera det hela på.

Att hitta balansen mellan tillgänglighet och ostörd arbetstid men även mellan jobb och privatliv, är inte alltid det enklaste. Vi behöver lära oss våra tekniska verktygs funktioner och i och med det även ett nytt arbetssätt. Förutom det bör vi bestämma oss för när vi ska vara tillgängliga/upptagna för andra och ha strategier för hur vi minimerar avbrott (vissa avbrott kan vi faktiskt kontrollera och påverka). Många gånger handlar det rätt och slätt om tydlighet mot vår omgivning. På så sätt kan vi ta tillbaka kontrollen och vi kommer i högre utsträckning få de saker gjorda som vi hade förutsatt oss att göra!

Här kommer några tips på hur du kan strukturera upp din dag och minimera avbrott:

· Gör en sak i taget! Multitaska ej!

· Ha en uppgiftslista, inte flera!

· Du sitter vid ratten och styr. Stäng av pushnotiser på mobil och dator!

· Var tydlig mot din omgivning om du är tillgänglig för frågor eller upptagen! Här kan du ta hjälp av tekniken t.ex. den digitala kalendern eller Skype.

· Läs mejl på bestämda tider. Om du börjar med att läsa mejl på morgonen är risken stor att du fastnar i att hantera mejl.

· Inled din dag med dina planerade uppgifter (din uppgiftslista).

· Prioritera dina uppgifter efter viktighetsgrad och hur brådskande de är.

· Planera dina dagar utifrån hur din hjärna fungerar. T.ex. om vi har som störst energi på morgonen/på fm, vilken typ av uppgifter ska du ta tag i utifrån den vetskapen och vilken typ av uppgifter lämpar sig bättre på eftermiddagen när du har lägre energinivå?

· Lär dig dina verktyg.

· Gå undan när du behöver sitta fokuserat och koncentrera dig.

· Var tidspessimist när du bokar in aktiviteter i kalendern (se till att du har luft emellan aktiviteter).

· Ta en kortare paus mellan uppgifter (ca en gång i timmen).

· Rörelse ger dig energi! Ta t.ex. en promenad på lunchen. Har du inte den möjligheten, se till att växla mellan sittande och stående position om du har höj- och sänkbart bord. För långa pass med statiskt stillasittande i samma position har mer negativa konsekvenser än om du inte rör dig på lunchen.

· Avsluta dagen med att strukturera upp din morgondag, för att få njuta fullt ut av lediga kvällar och fylla på med ny energi:

1. Töm huvudet från tankar som snurrar!

2. Töm inkorgen – se den som en landningsbana för information!

3. Se över dina uppgifter för kommande dag!

4. Se över din planering för kommande dag!

Skriv en kommentar

#effektivitet-stress-tid-sundavanor-avbrott-arbetsmiljö
2017-08-14
#förändring-evolution-medarbetare-nyteknik-nygeneration-dna-detnyaarbetslivet-moderntarbetssätt
2017-09-22
#ledare-ledarskap-medarbetare-evolution-utveckling-framtid-krav-millennials-generationy
2017-12-13

KONTAKT

Tel: 072 310 16 33

Växel: 08- 506 362 83

Info[at]effektivnu.se

Post: Box 70396, 107 24 Stockholm

Besöksadress:
Klarabergsviadukten 70
111 64 Stockholm

Uppgång D, City Office, World Trade Center